Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je antwoorden op alle veelgestelde vragen over aansluiting bij de OAMKB franchiseformule. Zit jouw vraag er niet bij? Neem dan direct contact met ons op en we helpen je graag verder.

  1. Door wie is OAMKB opgericht en waarom?
  2. Wat zijn de voordelen van aansluiting bij OAMKB?
  3. Hoe goed word ik begeleid in de opstart van mijn onderneming?
  4. Ben ik verplicht om andere partners in te schakelen van OAMKB?
  5. In mijn regio zit al een OAMKB-partner, is dat een probleem?
  6. Wat voor achtergrond hebben OAMKB-partners?
  7. Ik zie dezelfde OAMKB-partners bij kantoren staan, hoe zit dat?
  8. Hoe kom ik aan klanten?
  9. Hoe lang duurt het voor ik mijn eerste klanten binnen heb?
  10. Hoe ziet mijn dagelijkse werk eruit bij OAMKB?
  11. In hoeverre bepaal ik zelf hoe ik onderneem, hoeveel vrijheid heb ik?
  12. Wat is de toekomst ambitie van OAMKB?
  13. Moet je een minimale omzet halen?
  14. Hoe lang duurt de overeenkomst bij OAMKB?
  15. Als ik weg wil bij OAMKB, wat dan?
  16. Vallen er mensen af bij OAMKB?
  17. Met welke software werken jullie?
  18. Komen er nog andere kosten bij dan die op de website staan?
  19. Wat zijn de kosten van de opstart van mijn onderneming?
  20. Hoe ziet het businessmodel eruit?
  21. Wat als het niet lukt?
  22. Ik ben geen accountant, kan ik mij dan toch aansluiten bij OAMKB?
  23. Hoe verloopt de aansluitprocedure?
  24. Kan ik met andere OAMKB-partners praten over hun ervaringen?
  25. Ik ben nu in loondienst en vind ondernemerschap een grote stap. Hoe hebben anderen dat gedaan?

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Door wie is OAMKB opgericht en waarom?

OAMKB is in 2010 opgericht door Pascale Petiet. Zij is zelf lange tijd zelfstandig accountant en wilde dat ondernemers werkelijk geholpen zouden worden door accountants. In de traditionele accountancy was het zo dat de ondernemer alleen de jaar (telaat)rekening van de accountant kreeg en per uurtje-factuurtje moest betalen. De accountant had het voornamelijk druk met het opleveren van de cijfers die vervolgens later kwamen dan op het moment dat de ondernemer beslissingen neemt.
 
Na de opstart met accountants is OAMKB zich gaan realiseren dat de ondernemer een bredere advies nodig heeft dan accountants in staat zijn te geven. Ook heeft software de oplevering van cijfers overgenomen. De partners van OAMKB komen daarom uit allerlei richtingen uit het bedrijfsleven zodat er breed meegedacht kan worden met ondernemers. De realtime cijfers die uit de online administratie zijn daarbij ondersteunend. Realtime is belangrijk voor ondernemers zodat ze op tijd inzicht hebben en hun onderneming kunnen bijsturen en inspelen op ontwikkelingen. Met de combinatie van online administraties en financieel professionals wil OAMKB ondernemers helpen om nog beter te ondernemen.
 

2. Wat zijn de voordelen van aansluiting bij OAMKB?

Opstartprogramma

Voor een startende financieel professional heeft OAMKB een programma ontwikkeld waarmee een succesvolle onderneming wordt opgebouwd. Dit programma is in de loop van de jaren uit ervaring ontwikkeld. Het is een stappenplan dat in trainingen direct samen uitgevoerd wordt. Je bent dus in de trainingen direct met de opbouw van je bedrijf bezig.
 

Samenwerking

Binnen OAMKB wordt zowel online als offline samengewerkt. Iedereen heeft zijn expertise en de cultuur is dat we elkaar vooruit willen helpen. Door de beschikbare expertises zoals fiscalisten, bedrijfsadviseurs, financieringsspecialisten, salarisadministrateurs en administrateurs, kun je een breed dienstenpakket aan bieden aan je klant. Dit kost je niets, als je iemand inhuurt dan betaal je maximaal 60% van zijn normale eindtarief. Omdat we vaste prijzen met de klanten afspreken, spreken we intern ook vaste prijzen af, zodat je geen risico loopt niet uit te komen. Door de onderlinge samenwerking worden ervaringen uitgewisseld en bestaat de mogelijkheid om met iemand samen te gaan werken en de maandfee te delen. We zien dat mensen die samenwerken sneller groeien dus stimuleren dat.
 
Ondernemerschap houdt heel veel facetten in. Je kunt die onmogelijk allemaal zelf goed doen. Binnen OAMKB zijn alle facetten aanwezig. Wij gaan ervanuit dat jij doet waar je goed in bent en wat je niet wilt doen, je dit aan anderen uitbesteedt die je zelf uitkiest. Binnen OAMKB worden klanten door iedereen hetzelfde behandeld op basis van 10x Echt Goed werken zodat je weet dat je klanten goed bediend worden. Zo is iedereen op zijn best.
 

Voorop in innovatie

OAMKB is sinds 2010 al volop bezig om de processen te automatiseren. Daarom zijn we het verst hierin. Niet alleen software bepaalt de graad van automatisering, juist met de werkafspraken eromheen kun je een automatiseringsgraad van 70-80% behalen. Deze werkafspraken hebben we in de loop van de jaren verzameld en hebben dit in het opstartprogramma ingebouwd. OAMKB raakt niet uit ontwikkeld want ziet altijd weer mogelijkheden tot verbeteringen. Zo blijven we vooraan staan. Alle OAMKB-partners zijn voortdurend op zoek naar verbeteringen en delen die met elkaar in het interne systeem. De toekomst van je verdiensten liggen in het adviseren en niet in het opmaken van de cijfers, dus hoe minder tijd je kwijt bent aan de cijfers, hoe meer tijd je hebt voor de klant en blijf je betaalbaar voor het MKB.
 

Landelijke uitstraling i.p.v. eenpitter

Ondernemers willen de garantie dat er continuïteit is in je dienstverlening en dat je kwaliteit is gegarandeerd. Dat garanderen wij. Als jij ziek bent dan zorgen wij voor waarneming. Ook houden we de kwaliteit op peil door deze te controleren, te coachen en te trainen. Na het opstartprogramma blijf je voortdurend op de hoogte gebracht en getraind in nieuwe inzichten zodat je een steeds betere adviseur wordt die zijn klanten voor blijft.
In de uitstraling van je bedrijf kom je met een gezamenlijke naam en aansprekende marketing uitingen zowel online als offline over als een professional die weet hoe hij zaken goed aanpakt.

Ondernemen

Het betreden pad volgen


Opleiding en begeleiding

3. Hoe goed word ik begeleid in de opstart van mijn onderneming?

De opstart van je onderneming is opgenomen in een trainingsprogramma dat gedurende het eerste half jaar ongeveer 1-2 dagen per week in beslag neemt. Tijdens deze dagen ga je samen met de trainer en in een kleine groep aan de slag met je onderneming. 

OAMKB gaat ervanuit dat je moet doen waar je goed in bent en graag doet omdat je dan het meest succesvol bent. Daarom wordt er in kleine groepen gewerkt, zodat jij juist dat deel uit het programma kunt halen dat bij jou past. Iedereen bij OAMKB heeft een andere achtergrond en heeft in meer of mindere mate ervaring in ICT, administratie, ondernemersvaardigheden, adviesvaardigheden, marketing en sales. OAMKB heeft het allemaal in huis en brengt je verder op alle vlakken. Nooit theoretisch, maar altijd gebaseerd op ervaring uit de praktijk. Wanneer je na het opstartprogramma nog extra hulp nodig hebt op een bepaald gebied gaan wij samen met jou dit oplossen. Dat komt niet altijd voor, maar soms wel. Dat kun je zelf aangeven, maar wij houden ook regelmatig ondernemersgesprekken met jou. Wanneer wij constateren dat een onderdeel uit het programma meer aandacht moet krijgen of beter uitgevoerd moet worden dan nemen we dat ook met jou door.

Hoe start je een onderneming


Samenwerken

4. Ben ik verplicht om andere partners in te schakelen van OAMKB? 

Dat ben je niet verplicht. Wij zijn er om jou te ondersteunen in je ondernemerschap en zijn geen hard-franchise. Wel werkt het inschakelen van andere OAMKB-partners het beste: zij weten hoe wij de klanten behandelen en spreken vaste prijzen af waar je zelf ook marge op hebt. Klanttevredenheid staat als het belangrijkste streven van OAMKB dus als er een externe specialist wordt ingeschakeld moet deze wel bijdragen aan de klanttevredenheid van de OAMKB klanten.

5. In mijn regio zit al een OAMKB-partner, is dat een probleem?

Juist niet: we gaan uit van samenwerking, we zijn niet van landje verdedigen. Samen sta je in een regio sterker en verwerf je eerder bekendheid. Bijvoorbeeld: één Jumbo in een stad is niet bekend, maar als er zes Jumbo´s zijn, dan kent de hele stad de Jumbo. 

Er zijn nog veel kantoren in de markt die traditioneel werken en er zijn kantoren die zeggen met online boekhouding te werken, maar eigenlijk nog behoorlijk traditioneel werken. Dat zijn onze concurrenten en samen trekken we tegen ze op. Per FTE heb je maar circa 40 klanten nodig om vol te zitten, dus er zijn genoeg potentiële klanten in de omgeving. Bovendien krijg je de klanten die bij je passen en passen er bij jou andere klanten dan bij je collega. OAMKB zoekt bovendien partners bij elkaar die aanvullend zijn omdat ze een andere expertise hebben. Daarbij blijkt in de praktijk dat je klanten uit het hele land kunnen komen omdat er online gewerkt wordt.

6. Wat voor achtergrond hebben OAMKB-partners?

De achtergrond is heel divers en dat is ook de kracht van de samenwerking. Iedereen is goed in zaken en iedereen doet voornamelijk waar hij zelf goed in is. Dat geeft veel plezier in je werk en op die manier haal je het beste uit jezelf.

7. Ik zie dezelfde OAMKB-partners bij kantoren staan, hoe zit dat?

OAMKB-partners werken samen, dat betekent dat specialisten bij verschillende kantoren worden betrokken. Meestal is dat niet regionaal bepaald, maar kiezen partners anderen uit met wie ze goed kunnen samenwerken. Online kun je samenwerken met wie je wilt, ook al zit die niet in de buurt. Om dat te stimuleren doet OAMKB veel aan teambuilding. Er worden drie teambuildingsdagen per jaar georganiseerd waarvan twee in Spanje. Verder zijn er doorlopend trainingen waarbij je met de andere OAMKB-partners kennis maakt.

OAMKB Partners

8. Hoe kom ik aan klanten?

Klanten komen via verschillende kanalen binnen. Dat is online via Google, je eigen website, de landelijke website, social media kanalen en offline via je netwerk.

In de training ga je samen met de trainer het salesplan uitwerken gericht op jouw ideale klant. Afhankelijk van de grootte van je klant is een andere benadering nodig. We hebben hier de tools voor, de marketingmiddelen en weten wat wel werkt. In de training ga je ook direct aan de slag door mensen benaderen met de teksten en materialen die wij voor je hebben. Ondernemers gaan een relatie met jou aan dus willen ook weten wat voor persoon je bent. Omdat wij geen spullen verkopen, maar een relatie aangaan is het geen goed idee om te gaan "verkopen". Een relatie aangaan vraagt vertrouwen in jou. Vertrouwen in wie jij bent, hoe je je presenteert, wie je om je heen hebt en wat je kunt doen voor een klant. Online en offline werving van klanten gaan hand in hand samen. Als je online bijvoorbeeld niet goed zichtbaar bent, is dat vreemd en wekt dat geen vertrouwen. Wij zorgen dus dat je goed vindbaar bent via de online kanalen en dat dit onderhouden wordt.

9. Hoe lang duurt het voor ik mijn eerste klanten binnen heb?

We zien in de praktijk de ene partner binnen 3 maanden vol zit en de andere binnen 2 jaar. Afhankelijk hoeveel tijd je beschikbaar hebt in de opstartperiode wordt deze korter of langer. Partners die in de opstartperiode maar enkele dagen ter beschikking hebben omdat ze naast nog werken bij een werkgever of in interim werk, doen er langer over.

Als je netwerk al zo goed is dat je alleen hoeft te vertellen wat de formule OAMKB inhoudt, dan gaat het heel snel omdat de formule bij ondernemers aanslaat. Als je nog je kring van ondernemers moet opbouwen dan moet je rekenen op 8-9 maanden om dit op te bouwen. Je krijgt van ons een rekenmodel om je ondernemingsplan te maken. Hierin houdt je rekening houdt met een korte of lange "zaaitijd" om iedereen in je omgeving te laten weten wat jij als OAMKB-partner voor ze kunt doen.

Een ander verschil tussen partners is de tijd die er in acquisitie gestoken wordt. Wanneer je streven is om 40 klanten binnen een jaar binnen te halen, dan zal je een veelvoud van mensen moeten spreken. Als er minder tijd beschikbaar is of hierin gestoken wordt, dan duurt de opstart langer. In het rekenmodel kun je daar rekening mee houden. Een bedrijf beginnen is een stap in je leven, waarbij bijna niemand weer graag naar loondienst terugkeert. De opbouw van je bedrijf heeft dus geen haast, maar moet goed en effectief gebeuren.

Als laatste zijn de commerciële vaardigheden van elke partner bij OAMKB verschillend bij aanvang. Met training, oefening en gewoon veel doen, zien we dat partners hierin ervaren raken en minder tijd nodig hebben om een klant binnen te halen. In het assessment meten we vooraf of je voldoende commerciële, communicatieve en relationele vaardigheden hebt om deze vaardigheden verder te ontwikkelen. Partners die ervaren zijn in sales, zorgen doorgaans dat zijn iemand binnen OAMKB vinden die voor hun de backoffice doet, zodat zij op volle kracht naar buiten kunnen gaan.

10. Hoe ziet mijn dagelijkse werk eruit bij OAMKB?

Je kiest zelf welk deel je van de werkzaamheden doet: het advies en het klantencontact, de cijfers afronden en de aangiftes en/of de backoffice. Je kunt ervoor kiezen om het allemaal zelf te doen of om een deel uit te besteden.

11. In hoeverre bepaal ik zelf hoe ik onderneem, hoeveel vrijheid heb ik?

Jij bent de ondernemer, dus jij bepaalt je ambitie, welke klanten je wilt, wat je prijzen zijn. Alles hebben wij kant-en klaar, maar wij zijn ondersteunend en we zijn er om je vooruit te helpen. Natuurlijk moet jouw dienstverlening passen binnen de OAMKB-formule die verwoord staat in 10x Echt Goed werken want dat verwachten de klanten en deze zijn bewezen succesvol. Wij meten de klanttevredenheid van jouw klanten, het automatiserings percentage en de kwaliteit die je levert want dat is belangrijk voor alle OAMKB-partners. Jij hebt alle vrijheid in het ondernemen, wij helpen je alleen vooruit op basis van ervaring.

12. Wat is de toekomst ambitie van OAMKB?

De ambitie is uit te groeien naar 120 kantoren. Door een landelijke dekking kunnen we alle ondernemers in Nederland laten weten dat administratie geen last meer hoeft te zijn, dankzij software en kunnen wij ondernemers echt vooruit helpen in hun bedrijf te adviseren, door mee te denken in het behalen van hun doelen en ze tijd en geld te besparen.

13. Moet je een minimale omzet halen?

Het is jouw onderneming en dat is een onderdeel van jouw leven, dus jij bepaalt zelf je ambitie.

14. Hoe lang duurt de overeenkomst bij OAMKB?

De overeenkomst gaan we aan voor 5 jaar. Na 5 jaar ben je geen startende onderneming meer. Je kiest dan of je bij OAMKB wilt blijven en je overeenkomst wil verlengen of niet.

15. Als ik weg wil bij OAMKB, wat dan?

We hebben de ⅔ - ⅓ regeling. Dat wil zeggen dat je ⅔ van de jaaromzet ontvangt als je wilt stoppen en je laat de klanten binnen OAMKB. Als je wilt stoppen bij OAMKB en je wilt de klanten meenemen, dan reken je ⅓ van de jaaromzet af. Wanneer je eerder dan het einde van de contractperiode wilt stoppen, dan rekenen we de maandfee door tot aan het einde van de overeenkomst. Je hebt 5 jaar nodig om een solide onderneming op te bouwen en om genoeg ervaring op te doen als ondernemer. Vandaar dat wij graag willen dat je de 5 jaar vol maakt.

De mensen die langer dan 5 jaar bij OAMKB zijn, hebben besloten om door te gaan bij OAMKB omdat ook nadat je geen starter meer bent, de formule veel biedt: een continue verbetering van processen en een netwerk van collega-ondernemers die samenwerken en elkaar verder helpen. Samen groei je harder en beter.

16. Vallen er mensen af bij OAMKB?

Een enkele keer gaat iemand weg omdat hij een mooie baan aangeboden heeft gekregen of door privé-omstandigheden. Maar de formule loopt zo goed dat mensen graag blijven. Er is geen omzetafhankelijke fee, dus ook als je doorgegroeid bent is de prijs die je betaalt om onderdeel te zijn van OAMKB laag in vergelijking met wat je ervoor terug krijgt.

Automatisering

17. Met welke software werken jullie?

We werken met alle webbased software die er is. We trainen in Yuki omdat je hierin leert te denken in automatiseren. De methode die we in Yuki gebruiken kun je ook toepassen op andere software.

Tarieven

18. Komen er nog andere kosten bij dan die op de website staan?

Alle kosten zijn helder en transparant en er komen geen bijkomende kosten. We proberen alle kosten zo duidelijk mogelijk te verdelen zodat je precies weet waar je voor betaalt. Voor ICT kosten hebben we bijvoorbeeld een Stichting opgericht die gezamenlijk inkoopt en die geen winstoogmerk heeft. Door samen in te kopen, hebben we lage ICT kosten doordat we grote aantallen afnemen. OAMKB hoeft daar niets aan te verdienen, alles komt de OAMKB-partners toe.

De marketingkosten zijn verdeeld in landelijke en lokale kosten. Omdat er grote verschillen zitten in de uitgaven die partners willen doen in lokale marketing, bepaal en betaal je die zelf met ondersteuning en ontwerpen in de huisstijl die gratis worden gemaakt door OAMKB. De uitgaven die je vervolgens lokaal doet, bijvoorbeeld een reclamebord, betaal je zelf.

Omdat we voor de klanten duidelijk en transparant willen zijn, zijn we dat voor OAMKB-partners ook. In het rekenmodel vind je wat kleinere kosten inhouden zoals voor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, borg voor de Stichting ICT en eigen bijdrage voor Spanje.

19. Wat zijn de kosten van de opstart van mijn onderneming?

De kosten van de opstart door OAMKB zijn 15.000,-. Op deze pagina kun je zien hoe deze prijs is opgebouwd. Daar komt je levensonderhoud bij in de opstartperiode, dat is voor iedereen verschillend en ook afhankelijk of je kiest voor inkomsten naast de opstart of met volle kracht vooruit. Aan investering heb je verder je gereedschap nodig: een smartphone met een goed data-abonnement, een Chromebook (of andere laptop), een scanner en vervoer.

20. Hoe ziet het businessmodel eruit?

Als je het door het assessment komt, dan ontvang je van ons een rekenmodel. Daar maak je je eigen ondernemingsplan van. Het is de bedoeling dat je hem aanpast aan het soort klanten dat bij jou past. Dan zoek je in het rekenmodel op hoeveel omzet per klant bij die klanten hoort. Dan bedenk je hoeveel omzet je wilt hebben en hoeveel klanten je wilt hebben. Je maakt ook een inschatting van de werkzaamheden die je zelf wilt gaan doen en de werkzaamheden die je wilt uitbesteden. Hierna verdeel je de opbouw van de omzet over een periode, rekening houdend met de jou beschikbare tijd. Dan weet je hoeveel klanten per maand je binnen moet halen om aan je target te komen. Je zorgt dat jouw ondernemingsplan een realistisch beeld geeft. Je houdt bijvoorbeeld rekening met de grootte van je netwerk: moet je nog veel ondernemers leren kennen, dan neem je langer de tijd. Het rekenmodel is bedoeld om je ondernemingsplan goed door te denken op alle onderdelen. Het rekenvoorbeeld is niet perfect, om knippen en plakken te voorkomen.

21. Wat als het niet lukt?

Als het niet lukt dat kijken we samen naar de oorzaken. Wij zoeken oplossingen en kansen i.p.v. naar problemen. Dat doen ondernemers. Als bepaalde onderdelen in het ondernemerschap je niet lukken dan kun je kiezen: of je ontwikkelt jezelf erin met onze hulp of je laat het door iemand anders doen. Wanneer je liever bepaalde onderdelen door iemand anders wilt laten doen dan helpen wij je om iemand binnen OAMKB te zoeken die juist wel goed is in wat jij niet graag doet. We raden aan om samen een periode bij wijze van proefdraaien te gaan samenwerken. Als de samenwerking goed verloopt kun je ervoor kiezen om ook officieel te gaan samenwerken zodat je ook de maandfee van OAMKB deelt. We vragen dan om ⅓ van de besparing te besteden aan je lokale bekendheid zodat de investering die wij in jullie samenwerking doen, bijdraagt aan de groei van jullie bedrijf.

Werk binnen OAMKB


Aansluiting

22. Ik ben geen accountant, kan ik mij dan toch aansluiten bij OAMKB?

Graag! We zijn in 2010 begonnen vanuit accountancy, maar hebben ondertussen graag mensen die ondernemers breed kunnen adviseren.

23. Hoe verloopt de aansluitprocedure?

We nemen eerst een assessment af. De kosten van het assessment zijn 75,-, die betalen wij aan het bureau dat dit assessment online afneemt. Als je naar een informatiebijeenkomst komt van OAMKB kun je gratis het assessment doen als je serieuze interesse hebt.

In het assessment wordt gekeken naar je communicatieve en commerciële vaardigheden. Ook wordt gekeken naar hoe je bent in relatiebeheer en hoeveel ondernemerschap je in je hebt. Dat geeft voor ons een rood of groen licht. Dat geeft jezelf ook zekerheid of je wel of niet ondernemer zou moeten worden.

24. Kan ik met andere OAMKB-partners praten over hun ervaringen?

Omdat we de partners willen beschermen tegen veel informatiegesprekken hebben we onderling afgesproken dat OAMKB-partners graag hun ervaring delen, maar pas aan het einde van de aansluitingsperiode, als een aankomend partner zijn ondernemingsplan af heeft en de overeenkomst is doorgenomen.

25. Ik ben nu in loondienst en vind ondernemerschap een grote stap. Hoe hebben anderen dat gedaan?

Heel verschillend: met volle kracht vooruit, met afbouw van het huidige werk, met interimwerk, met een UWV-uitkering. Het ligt eraan in welke fase van je leven je bevindt, wat je mogelijkheden zijn en hoe snel je wilt groeien. In gesprek over de uitslag van het assessment komen deze zaken ter sprake.

Aansluitproces