Starten als partner bij OAMKB door de ogen van partner Ed Rietvelt

Iedere onderneming en iedere ondernemer heeft zijn eigen verhaal. De doelen die ze voor zichzelf zetten, de ervaring die ze in het verleden hebben opgedaan, voor iedereen is dit weer anders. Zo ook voor Ed Rietvelt, eigenaar van OAMKB Amsterdam - Amstelland. Hij is sinds eind 2016 aangesloten bij het landelijk netwerk van OAMKB. In deze blog vertelt Ed onder andere over zijn ervaringen in het werkveld, en wat er komt kijken bij zijn partnerschap bij OAMKB. Daarnaast vertelt hij ook waar hij nu staat in het ondernemerschap, waar hij geweest is en waar hij in de toekomst naartoe wilt.

Wil jij net als Ed ook partner worden bij OAMKB? Neem contact met ons op en bekijk de voordelen op onze website.

Hoe begon Ed?

‘’Ik ben begonnen bij OAMKB als franchiser, en in het begin was dat nog wel even schakelen. Van een bedrijfsbestaan in loondienst naar het voor jezelf werken. Nu vind ik het toch erg leuk,’’ vertelt Ed.

Nadat hij van de hogeschool afkwam is Ed naar de Erasmus Universiteit in Rotterdam gegaan, en hij studeerde hier een jaar lang in de avonduren. Daarna kwam hij al snel als financial in de bouw terecht. Hij begon bij het grote bouwbedrijf VolkerWessels, en daar werkte hij tot en met 2012 aan verschillende projecten als financieel directeur en financieel manager. Dit heeft hij ruim 15 jaar gedaan.

‘’In 2012 raakte de bouwsector in een crisis terecht. Dat betekende dat er gesneden moest worden in projecten, maar ook in de divisies. Toen heb ik daar afscheid genomen. Ik ben toen als interimmer voor mezelf begonnen. Tijdelijke klussen waren in die tijd goed op te pakken, dus de aanleiding om vanuit dat perspectief voor mezelf te beginnen was zeker aanwezig. Ondernemen zit overigens ook wel in me.’’

De familie van Ed bestaat stuk voor stuk uit rasondernemers. Ze hebben bijna allemaal hun eigen zaak, maar toch had Ed dit in het verleden niet eerder opgepakt. Hij kon zijn ei goed kwijt bij een groot bedrijf, en vond het, tot hij VolkerWessels verliet, niet nodig om voor zichzelf te beginnen, hoewel hij wel merkte dat hij daar iets miste.

‘’Het interimwerk dat ik verrichtte liep in het begin iets anders dan ik had verwacht. Ik miste daar de band met collega’s . Als je als interimmer ergens naartoe gaat, krijg je de opdracht, maak je hem af, en moet je, om het maar plat te zeggen, wegwezen. Dat vond ik wel erg jammer. Daarom ben ik ook al snel in contact gekomen met OAMKB.’’

En dan nu… OAMKB!

Ed is eind 2014 met OAMKB in contact gekomen, en had begin 2015 een gesprek met Pascale Petiet, eigenaresse van OAMKB. Na dit gesprek zag hij de samenwerking ontzettend zitten.

‘’Het ondernemen komt zo toch een stukje dichterbij, gezien de formule. De automatisering spreekt mij ook aan. Ik merk dat sommige mensen het nog wel moeilijk vinden om met ‘’de digitale wereld’’ om te gaan, maar ik zie die ontwikkelingen toch wel als een stuk toegevoegde waarde. Dat is de reden waarom ik me uiteindelijk heb aangesloten bij de franchiseorganisatie.’’

Na zijn start bij OAMKB is Ed, net zoals elke OAMKB partner, van start gegaan met diverse trainingen. Hier leerde hij vaardigheden die hem wat ontbraken als financial. Nu hij voor zichzelf bezig ging moest hij zichzelf en zijn bedrijf verkopen, leren omgaan met klanten, en dat was in het begin best lastig.

‘’Je hebt intensiever contact met de eigenaren van de bedrijven die je helpt, en dat vereist een andere aanpak dan met andere soorten klanten. De trainingen waren daarin ontzettend handig om dat een beetje onder de knie te krijgen. Daarnaast vind ik het ook erg prettig : als je daar met andere partners zit, als collega’s, dan krijg je toch wel de band die ik miste.’’

Toen Ed écht ging beginnen bij OAMKB, vond hij dat wel een grote stap. Hij had nog een baan naast OAMKB, dus dat zorgde er ook voor dat hij het erg druk kreeg. Het opstarten van het bedrijf, het vinden van klanten en gesprekken met deze mensen aangaan was in het begin lastig. Het zette hem aan het denken, maar na het spreken met  verschillende collega’s werd al snel duidelijk dat je in het begin altijd gas moet geven.

‘’Alles opzetten, klanten binnenhalen, dat kost gewoon tijd. Je zult eerst moeten zaaien voor je gaat oogsten, en dat merkte ik ook. Klanten die in het begin op gesprek kwamen, en naar mijn idee afhaakten, kwamen later alsnog terug. Dat ben je in eerste instantie niet gewend, je bent een financial en je gaat aan het werk. Nu had de klant blijkbaar nog even tijd nodig, terwijl ik al afscheid had genomen. Dat was voor mij het meest wennen.’’

De voordelen van de OAMKB-formule

Na de opstartperiode liepen de zaken voor Ed vrij voorspoedig. De samenwerking was daarbij erg fijn. Wanneer Ed ergens tegenaan liep, was er altijd wel een OAMKB collega die hem daarbij kon helpen, en ook andersom. Het samenwerken binnen een franchiseorganisatie was voor Ed onbekend terrein, maar hij vindt het een groot voordeel.

‘’Éen telefoontje en je hebt toch een aansluiting bij een soort pakket. Als je iets technisch nodig hebt kun je die vragen ook stellen, en dat is het fijne. Als je bijvoorbeeld voor jezelf begint en een heel softwarepakket moet kopen, is dat eigenlijk niet te betalen. Die samenwerking, waarin alles vooraf wordt geregeld is daarom een goede combinatie. Ik denk ook wel dat het voor de klant van belang is dat je bij een franchiseorganisatie zit. Ik krijg wel eens vragen als: ‘’Wat gebeurt er als er iets met jou gebeurt?’’ Dan kan ik al snel zeggen dat zoiets gewoon binnen de franchise opgelost kan worden. Dat geeft een klant ook weer zekerheid, omdat ze weten dat er altijd iemand voor ze klaar zal staan.’’

Wanneer Ed gevraagd werd wat hij de komende jaren nog bij OAMKB wilt bereiken, kon hij al snel zeggen dat hij nog veel kansen voor ziet. Zo wil hij zijn huidige 14 klanten verdubbelen, en dit gaat tot nu toe vrij soepel voor hem. Ook ziet hij samenwerkingen met andere OAMKB’ers best zitten.

Als laatste wilde Ed nog het volgende kwijt: ‘’Voor een startende onderneming is het in het begin lastig, maar uiteindelijk kom je ook in een fase terecht waar het echt leuk wordt. Je moet lol hebben in je bedrijf, en daar sta ik ook voor.’’

Ben je enthousiast geworden na het verhaal van Ed? Word dan ook partner van OAMKB! Kijk op onze website en neem contact met ons op voor meer info.